Idag var jag på Timo Ketonens gästföreläsning ”MEDIANOMICS – Media Audience Behavior & Business Models in the Digital Ecosystem”. Föreläsningen kretsade kring tre huvudpunkter:
- Digital ecosystem
- Consumer behavior
- Edge & medianomics – case studies of business models
”Personal data has become the new oil”
Det pratades om hur stora teknologiföretag samlar in personlig data för att sedan utforma sin marknadsföring efter det. Ålder liksom attityd, personlighet och sociala nätverk påverkar ens konsumentbeteende och tas alla i beaktande vid segmentering av målgrupper. Olika målgrupper har också olika media konsumtions vanor. Som exempel togs till exempel hur olika generationer har olika musik vanor; generation Y & Z använder sig gärna av spotify medan generation X och baby boomers föredrar iPod och iTunes. De äldsta målgrupperna, young elderly och senior citizens, håller sig igen till Cd:n och vinylskivor.
Det pratades om hur stora teknologiföretag samlar in personlig data för att sedan utforma sin marknadsföring efter det. Ålder liksom attityd, personlighet och sociala nätverk påverkar ens konsumentbeteende och tas alla i beaktande vid segmentering av målgrupper. Olika målgrupper har också olika media konsumtions vanor. Som exempel togs till exempel hur olika generationer har olika musik vanor; generation Y & Z använder sig gärna av spotify medan generation X och baby boomers föredrar iPod och iTunes. De äldsta målgrupperna, young elderly och senior citizens, håller sig igen till Cd:n och vinylskivor.
Smartphones
och tablets var också ett diskussionämne. Det kom fram att 56 % av finländare
har en smartphone medan 19 % har en tablet i dagens läge. Det är därför inte
heller så överraskande att ”mobile usage and shopping go together”, vi har
alltså börjat använda oss av våra telefoner i allt större grad för att göra
olika inköp.
Denhär
bilden visar de mest populära apparna som amerikanska smartphones användare
använde sig av i augusti 2012:
Inte
överraskande hittar man sociala nätverk på första plats, tätt följt av
sökfunktioner, resor och nyheter/information.
Ketonen
berättade sedan om EDGE , en forskningsgrupp på nio personer vid
handelshögskolan vid Åbo Akademi som han är med i. EDGE står för evolution, design,
growth, och entrepreneurship och gruppen forskar som bäst om media consumption
patterns, discriptive business models och mobile value services.
Vi fick
sedan se exempel på hur tidningsbranschen håller på att förändras i och med att
efterfrågan för nätbaserat innehåll ökar kraftigt, vilket har som konsekvens
att efterfrågan på tryckta tidningar minskar. Framtiden är alltså digital, och
de tidningar som lyckats anpassa sig bra till det nya medielandskapet är bland
annat Svenska Dagbladet, The Financial Times, The Economist och The New York
Times.
En väldigt
intressant förläsning enligt mig som lyckades bra med att beskriva hur
medielanskapet håller på att förändras.
Länken till
Ketonens powerpoint presentation hittas här, därifrån bilderna 2-4 är tagna. J
// Sofia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar