torsdag 16 maj 2013

Bok nummer ett

(Detta inlägg är skrivet 4.4.2013 men eftersom Blogger appen på iPhone inte tydligen fungerade då blev inlägget aldrig publicerat)

Som min första bok läste jag Profitable Marketing Communications av Antony Young och Lucy Aitken. Man brukar säga att skillnaden mellan marknadsföring och försäljning är att marknadsföring spenderar pengar medan försäljning drar in pengar. Denna bok vill ändra på detta synsätt och vill övertala företagsledningar om att marknadsföring ska ses som en tillgång i företaget istället för som en kostnad. Författarna har skrivit en enkel strategi som följs steg för steg i boken och ifall strategin följs får man betydlig ROI (return on investment) på sin marknadsföring. Boken är dock det enkla upplägget aningen svårläst och fokuserar som sagt mera på orsakerna och attityderna bakom marknadskommunikationen och på finansiering av samt mätning av marknadskommunikationens resultat än på själva verktygen och sätten att tillämpa marknadskommunikation. Så jag lärde mig inte så mycket om det praktiska kring användningen av marknadskommunikation men jag lärde mig grundläggande tankar som bör tänkas på då man arbetar med marknadskommunikation. Dessutom lärde jag mig hur man kan mäta resultaten av en marknadsföringskampanj vilket ofta är ytterst svårt, speciellt i och med de nya medierna som introducerats inom senaste åren.

Boken berättar flera exempel från verkligheten var företag hanterat marknadsföring på innovativa sätt och försöker på detta sätt visa hur enkelt det är att berättiga marknadsföring. Problemet nuförtiden, utan att tala om de svåra ekonomiska tiderna var alla företag behöver spara in, är att marknadsföringen spenderar massvis med pengar inom ett företag medan resultaten av en kampanj kanske endast upptas som effektivitet hos försäljningsavdelningen. Resultaten av en IT lösning eller ett personalutbildningsprogram är mycket lätta att mäta medan resultaten av en marknadsföringskampanj är svårlästa och mångfacetterade. Författarna påstår att då ett effektivt sätt att mäta resultaten av marknadsföringen hos ett specifikt företag hittats kan företaget redan på förhand mäta ifall en kampanj kommer vara framgångsrik eller en flopp och således bestämma sin egen framgång. Då summan spenderad på marknadsföringen ses på som en investering istället för som en kostnad arbetar hela företaget mer positivt och målmedvetet för att skapa värde på den investering som gjorts.

Denna bok tjänade inte kurssyftet på bästa sätt även om titeln hade med marknadskommunikation att göra. Den gav dock ett nytt perspektiv och ett nytt sätt att se på marknadsföring. Jag ser int boken användbar för vårt projekt i och med att boken kanske är mera riktad åt kunden som borde förstå hur det som vi arbetar med kan vara mycket lukrativt, inte endast en betvingad kostnad.

//Otto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar