(Detta inlägg är skrivet 4.4.2013 men eftersom Blogger appen på iPhone inte tydligen fungerade då blev inlägget aldrig publicerat)
Boken berättar flera exempel från verkligheten var företag hanterat marknadsföring på innovativa sätt och försöker på detta sätt visa hur enkelt det är att berättiga marknadsföring. Problemet nuförtiden, utan att tala om de svåra ekonomiska tiderna var alla företag behöver spara in, är att marknadsföringen spenderar massvis med pengar inom ett företag medan resultaten av en kampanj kanske endast upptas som effektivitet hos försäljningsavdelningen. Resultaten av en IT lösning eller ett personalutbildningsprogram är mycket lätta att mäta medan resultaten av en marknadsföringskampanj är svårlästa och mångfacetterade. Författarna påstår att då ett effektivt sätt att mäta resultaten av marknadsföringen hos ett specifikt företag hittats kan företaget redan på förhand mäta ifall en kampanj kommer vara framgångsrik eller en flopp och således bestämma sin egen framgång. Då summan spenderad på marknadsföringen ses på som en investering istället för som en kostnad arbetar hela företaget mer positivt och målmedvetet för att skapa värde på den investering som gjorts.
Denna bok tjänade inte kurssyftet på bästa sätt även om titeln hade med marknadskommunikation att göra. Den gav dock ett nytt perspektiv och ett nytt sätt att se på marknadsföring. Jag ser int boken användbar för vårt projekt i och med att boken kanske är mera riktad åt kunden som borde förstå hur det som vi arbetar med kan vara mycket lukrativt, inte endast en betvingad kostnad.
//Otto
//Otto
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar