torsdag 16 maj 2013

Sista boken


Som tredje bok har jag läst igen en bok som berör branding: The Brand Gap av Martin Neumeier. Jag blev inspirerad av den senaste boken jag läste och ville läsa mer om branding, dessutom ville jag veta ifall denna bok skriven av en utländsk författare (USA) skiljer sig från den tidigare boken som var skriven av finska författare. Och visst fanns det små skiljaktigheter och de behandlade branding från olika perspektiv, men stort sett var de mycket lika.


The Brand Gap börjar med att påpeka att brand inte är varumärken, logon eller produkter, något som är självklart för någon som fördjupat sig det minsta i ämnet. Ett brand är som sagt en persons intryck och upplevelse av det som brandet står för. Författaren menar att brandet kommer vara det mest betydelsefulla verktyget för företag och att det borde kunna värderas på ett bättre sätt, en koppling till den första boken om ROI.

Titeln The Brand Gap kommer från att enligt författaren finns det ett mellanrum mellan två sidor av brand. Den ena sidan är den strategiska och den andra sidan är den kreativa, och för att få ett karismatiskt och fungerande brand måste dessa två sidor arbeta ihop vilket för tillfället inte är fallet hos de flesta branden. Ett karismatiskt brand är ett brand som konsumenten anser oersättlig. Neumeier, som så många andra författare, har sina regler för hur man skall nå ett välfungerande karismatiskt brand: differentiering, samarbete, innovation, bekräftelse, utveckling. Genom dessa kan man bygga på brandet, dess trovärdiget, dess unikhet och dess värde och således få ett långvarigt brand.

Boken var mycket lättläst och intressant men samtidigt lite simpel och självklar. Många av författarens åsikter var innovativa och nya men samtidigt verkade det som om han endast litet ändrat på det som läsaren redan visste från tidigare (förutsatt att läsaren bekantat sig med branding tidigare). Men det viktiga i boken kom nog väl fram, dvs att minska klyftan mellan ena sidans strategiska och analytiska tänkande och andra sidans innovativa och kreativa tänkande för att få dem att arbeta tillsammans mot ett dynamiskt brand. Och just detta tänkande kan jag tänka mig att är viktigt för vårt projekt fastän boken rör sig i betydligt större kretsar, dvs att på ett kreativt sätt använda de smala resurser vi har och klokt tillämpa dem för att få synlighet för företaget.

//Otto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar