tisdag 7 maj 2013

Sinnesmarknadsföring


Den tredje och sista boken som jag valt att läsa i denna kurs heter Sinnesmarknadsföring. Jag valde boken eftersom ämnet intresserade mig och för att jag ville lära mig mera om hur man kan använda sig av människans fem sinnen i ett företags marknadsföring. 

Boken handlar alltså om hur ett företags marknadsföring kan basera sig på de mänskliga sinnena; syn, ljud, lukt, smak och känsel för att på så sätt beröra kunderna och få plats i deras medvetande. Man kan säga att sinnesmarknadsföring har sin utgångspunkt i kundernas sinnesupplevelser och handlar om hur företag kan skapa en image som knyter an till kundernas identitet, livsstil och personlighet genom att bemöta dem på ett intimare och personligare sätt än vad mass- och mikromarknadsföring traditionellt lyckats med.



I dagens läge försöker redan många butiker, köpcentrum, hotell, caféer och restauranger erbjuda sina kunder nya emotionella kopplingar i sitt servicelandskap för att skapa olika sinnesupplevelser.  Cafékedjan Starbucks nämns som ett exempel på ett företag som satsat rejält på sinnesmarknadsföring för att skapa en personligare relation till sina kunder. Kundernas samtliga sinnen stimuleras här med hjälp av ljussättning, bakgrundsmusik och inredning, för att inte tala om doften och smaken av nybryggt kaffe. Ett besök hos Starbucks ska alltså vara mycket mer än bara en kopp kaffe, något som jag själv märkt stämmer bra när jag besökt Starbucks caféer.



Det var intressant att lära sig hur ett företag kan bemöta sina kunder genom olika sinnesstrategier för att skapa en total sinnesupplevelse av sitt varumärke. En sinnesupplevelse är kort sagt resultatet av sinnenas reaktioner på olika element eller inslag i marknadsföringen. Det är dock viktigt att sinnesupplevelsen som skapas stämmer överens med företaget i frågas värderingar, så att ett enhetligt budskap förmedlas till kunden.



Sinnesmarknadsföring kan alltså ses som ett bra verktyg när det kommer till differentiering av produkter och varumärken. Jag insåg verkligen till hur stor grad som kunden gör sitt val gällande produkt eller varumärke på basis av sinnesupplevelser. En mycket intressant bok som lär en sinnesmarknadsföringens grunder. 

// Sofia


Bilder: 1,2 & 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar