Den tredje och
sista boken som jag valt att läsa i denna kurs heter Sinnesmarknadsföring. Jag valde boken eftersom ämnet intresserade mig och för att jag ville lära mig mera om hur man kan använda sig av människans fem sinnen i ett företags marknadsföring.
Boken handlar alltså om hur ett företags
marknadsföring kan basera sig på de mänskliga sinnena; syn, ljud, lukt, smak och känsel
för att på så sätt beröra kunderna och få plats i deras medvetande. Man kan säga att sinnesmarknadsföring
har sin utgångspunkt i kundernas sinnesupplevelser och handlar om hur företag
kan skapa en image som knyter an till kundernas identitet, livsstil och
personlighet genom att bemöta dem på ett intimare och personligare sätt än
vad mass- och mikromarknadsföring traditionellt lyckats med.
I dagens
läge försöker redan många butiker, köpcentrum, hotell, caféer och restauranger erbjuda
sina kunder nya emotionella kopplingar i sitt servicelandskap för att skapa olika
sinnesupplevelser. Cafékedjan Starbucks
nämns som ett exempel på ett företag som satsat rejält på sinnesmarknadsföring
för att skapa en personligare relation till sina kunder. Kundernas samtliga
sinnen stimuleras här med hjälp av ljussättning, bakgrundsmusik och inredning,
för att inte tala om doften och smaken av nybryggt kaffe. Ett besök hos Starbucks
ska alltså vara mycket mer än bara en kopp kaffe, något som jag själv märkt stämmer bra när
jag besökt Starbucks caféer.
Det var
intressant att lära sig hur ett företag kan bemöta sina kunder genom olika
sinnesstrategier för att skapa en total sinnesupplevelse av sitt varumärke. En
sinnesupplevelse är kort sagt resultatet av sinnenas reaktioner på olika
element eller inslag i marknadsföringen. Det är dock viktigt att
sinnesupplevelsen som skapas stämmer överens med företaget i frågas värderingar,
så att ett enhetligt budskap förmedlas till kunden.
Sinnesmarknadsföring
kan alltså ses som ett bra verktyg när det kommer till differentiering av
produkter och varumärken. Jag insåg verkligen till hur stor grad som kunden gör
sitt val gällande produkt eller varumärke på basis av sinnesupplevelser. En
mycket intressant bok som lär en sinnesmarknadsföringens grunder.
// Sofia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar