
Viktigt är också att göra en omvärldsanalys som handlar om att ta sin omvärld i beaktande och helst anpassa sig enligt den. Det finns saker i omvärlden som händer plötsligt som är okontrollerbara (språngvis omvärldsförändring) och sådant som händer långsamt och hela tiden (kontinuerlig omvärldsförändring). Man kan också agera icke-strategiskt och i.o.m. det gå miste om en chans (stängning av det strategiska fönstret), men om man istället omfamnar förändringen och utnyttjar det strategiska fönstret kan man lyckas (anpassning av affärsplanen). En annan analys som bör göras är en konkurrentanalys där vi tar reda på vad konkurrenterna gör och funderar på vad vi har att erbjuda marknaden som de inte har.
En av de intressantaste och viktigaste saker jag lärde mig var att när man bygger ett varumärke är det viktigt att stå ut från mängden (sina konkurrenter) med någon speciell grej, men inte heller bli alltför speciell för då kanske man väljer bort dig istället. Fortsättningsvis poängterar Anders att man som varumärke måste finnas med som ett potentiellt alternativ för annars riskerar man att uteslutas. Det finns varumärken man har on top of mind då man tänker på t.ex. någon viss sorts produkt, men sedan kan man med hjälp av reklam och andra påminnelser få folk att också minnas andra (t.ex. då ditt eget varumärke). Som exempel kan jag säga "ris" och det första som jag kommer på genast är Uncle Ben's, sedan måste jag redan fundera om jag ens vet andra och så minns jag en utmärkande "pratbubbla" för varumärket Maggi som också har ris bland sina produkter. Företaget borde också satsa på att ha något säljargument de betonar, något unikt deras produkt kan bli relaterad till. En så kallad USP, unik säljande poäng, som kan egentligen vara vad som helst som får dig att stå ut från mängden, är något man bör söka fram för varje enskild målgrupp och vad dessa vill ha vet man oftast utifrån marknadsundersökningar. Att skapa ett varumärke är att skapa en identitet till ens företag eller produkt. Om du inte har ett varumärke är det lätt att glömma dig och folk är kanske inte ens medvetna om det du erbjuder dem.

Intressantaste kapitlet tyckte jag var den om målsättning. Ett vanligt fel är att företag inte har en klar målsättning, den är alltför bred eller orimlig. Genom att vara starkast på vissa delmål är mera effektivt än att vara stark allmänt sett, för då kan man vara jätteeffektiv på en grej och slå ut sina konkurrenter och bit för bit ta över marknaden. På grund av att människor överlag beter sig ganska irrationellt löser man ofta ett problem som kan lösas och inte det faktiska problemet som borde lösas. Detta beror till stor del av att vi inte har tillräckligt med information eller kunskap, eller inte kan bearbeta den information vi har på ett korrekt sätt. Därför bör målsättningen vara realistisk och verkligen lösa det faktiska problemet. Här säger Anders att inte lösa det faktiska problemet kan liknas vid en irrationell handling som att du istället textar ett ex eller beställer mera öl, även om sista beställningstiden redan varit. Man ska sätta upp mål som inte är för svåra att uppnå, för det är slöseri med tid och engagemang, och tänka på att målet ska inte heller vara alltför enkelt för då blir man istället slapp och riskerar att misslyckas. Ett bra mål ska vara en utmaning och det ska vara uppnåbart, men inte då orimligt.

För att lyckas ska man också noggrant tänka på t.ex. pris, namn, logo, förpackning, utseende, PR och marknadsföringen kan skötas via olika slags kanaler och på olika sätt t.ex. via sociala medier, broschyrer, en hemsida, via en PR-byrå osv. Till slut ska man mäta resultatet och det betyder att man mäter målgruppens konkreta reaktion till produkten. Man vill ju veta om man blev gift eller inte som resultat av utekvällen. Man ska dock inte lita fullt på marknadsundersökningar som görs före produkten lanseras eftersom om kundgruppen inte har ett behov av eller tillräcklig kunskap om en produkt kan de heller inte vilja ha den. Ett intressant exempel är Walkmans succéhistoria där Sony efter undersökningar med negativa svar distribuerade produkten till unga japanska kändisar och genom att folk på gatan såg dessa Walkmans och fick prova på dem blev produkten en succé och efter tio år hade de redan sålt 50 miljoner Walkmans världen över. Det bevisar att vissa idéer och produkter kan lycka även om ingen vill ha dem först, man måste vara tillräckligt unik och intressant för att bli eftertraktad.
Boken var enkel att följa och förstå och jag har nog lärt mig en hel del knep och sätt att lyckas med marknadskommunikation. Jag hoppas jag kommer ha nytta av denna kunskap i framtiden såväl i arbetslivet som i studierna vid t.ex. något gruppuppdrag som har med reklamer eller produktlansering att göra. Jag har helt klart en bredare kunskap om marknadskommunikationens olika delar nu än vad jag hade innan kursen började. Och kanske t.o.m. kan jag använda av denna kunskap nästa gång jag är på krogen? ;)
/ Jasmine

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar