måndag 25 mars 2013

Sofia: Blogg-och reklamtips samt företag med exceptionellt bra marknadsföring

Hej alla!

Tänkte börja detta inlägg med att kort presentera mig. Jag heter Sofia och är hemma från Vasa. Studerar franska som huvudämne och internationell marknadsföring och företagsekonomi som biämnen vid Åbo Akademi här i Åbo. Förra höstterminen spenderade jag som utbytesstuderande i staden Rennes i Frankrike. Tycker om att resa, fester med glowsticks och att få frukost på sängen. Nu till uppgiften.


Här kommer tre reklamer som inspirerar mig.

Volkswagen:s The Force:


I Volkswagens Passat reklam figurerar ett litet barn utklädd till Star Wars karaktären Darth Vader med Star Wars signaturmelodi spelandes i bakgrunden. Den typiska familjen med mamma, pappa, barn och Golden retriever finns också med, vilket får en att förstå att det är fråga om en familjebil. Reklamen använder sig av den välkända Star Wars karaktären och musiken i ett helt nytt sammanhang och resultatet blir en reklam som får en att dra på munnen.

KICKS:s reklam Don't panic we have it:


KICKS har lyckats göra en reklam för skönhetsprodukter med lite humor. Fastän det inte sägs något under reklamen så är det skådespelarnas överdramatiska miner och gester som gör att reklamen blir rolig. Scenografin och skådespelarnas kläder och accessoarer ger en moderiktig och lyxig helhet och får en att förstå att det är skönhetsprodukter som marknadsförs i reklamen.

Costa Coffees reklam Monkeys and typewriters:


Denhär kaffe-reklamen börjar lite oväntat med att ett rum med ett dussin apor och espresso maskiner träder fram i tv-rutan.  Reklamen avslutas på ett lite mer traditionellt sätt med att kaffe hälls upp i en kopp och punchlinen For coffee lovers dyker upp. Jag tyckte att denhär reklamen lyckades fånga ens uppmärksamhet rätt så bra med en så överraskande början, man blir nyfiken på hur reklamen ska sluta och slutscenen med kaffet som hälls upp lyckades i alla fall göra mig riktigt kaffesugen. Berättarrösten görs av den kände brittiske skådespelaren Bill Nighy. En reklam som man definitivt kommer ihåg.


När jag skulle komma på exempel på två företag som gjort exceptionellt bra marknadsföring så kom jag genast att tänka på Nike och Apple.  Alla känner vi till Nike’s ”swoosh logo” och taglinen ”Just Do It”. Nike är numera ett världsledande företag inom sportkläder och skor samt ett av världens top brands. Det är också känt att företaget använder sig av top idrottsmän i sina marknadsföringskampanjer.  Apple har liksom Nike en av världens mest kännspaka logon. Det innovativa teknologiföretaget har lyckats med att bygga upp ett starkt brand med banbrytande produkter, ”Think different” är inte bara en tagline utan även ett av företagens motton. Denhär artikeln håller med mig.





Hittade två intressanta bloggar som handlar om marknadskommunikation. 

Den första heter Walter's Blog och drivs av Walter Naeslund, grundaren och vd:n för den svenska reklambyrån Honesty. Till Honestys kunder hör bl a H&M, Fisherman’s Friend och Scandic Hotels. Bloggen handlar om vardagen på reklambyrån samt det som sker bakom kulisserna på kontoret i Stockholm.  Naeslund skriver också mycket om kommunikation och teknologi på sin blogg.
Den andrabloggen heter Design Strategen och skrivs av designstrategen Martin Karlsson som bloggar om design, varumärkes- och designstrategi samt sociala medier. En blogg där design management möter marknadskommunikation.

// Sofia

1 kommentar:

  1. Roligt med hur Nikes "Just do it" tagline gått snett på sistone är att deras kända idrottsfrontfigurer tagit den för allvarligt.

    Tiger Woods -> sexskandal
    Lance Armstrong -> dopingskandal
    Oscar Pistorius -> mordskandal

    Kanske taglinen och händelserna inte har något gemensamt men en alternativ syn på saken i varje fall.

    // Otto

    SvaraRadera