Hej alla!
Tänkte börja
detta inlägg med att kort presentera mig. Jag heter Sofia och är hemma från
Vasa. Studerar franska som huvudämne och internationell marknadsföring
och företagsekonomi som biämnen vid Åbo Akademi här i Åbo. Förra höstterminen spenderade
jag som utbytesstuderande i staden Rennes i Frankrike. Tycker om att resa, fester med glowsticks och att
få frukost på sängen. Nu till uppgiften.
Här kommer
tre reklamer som inspirerar mig.
Volkswagen:s
The Force:
I Volkswagens
Passat reklam figurerar ett litet barn utklädd till Star Wars karaktären Darth Vader med Star Wars signaturmelodi spelandes i bakgrunden. Den typiska familjen
med mamma, pappa, barn och Golden retriever finns också med, vilket får en att
förstå att det är fråga om en familjebil. Reklamen använder sig av den välkända
Star Wars karaktären och musiken i ett helt nytt sammanhang och resultatet blir
en reklam som får en att dra på munnen.
KICKS:s
reklam Don't panic we have it:
KICKS har
lyckats göra en reklam för skönhetsprodukter med lite humor. Fastän det inte
sägs något under reklamen så är det skådespelarnas överdramatiska miner och gester
som gör att reklamen blir rolig. Scenografin och skådespelarnas kläder och
accessoarer ger en moderiktig och lyxig helhet och får en att förstå att det
är skönhetsprodukter som marknadsförs i reklamen.
Costa
Coffees reklam Monkeys and typewriters:
Denhär kaffe-reklamen
börjar lite oväntat med att ett rum med ett dussin apor och espresso maskiner träder
fram i tv-rutan. Reklamen avslutas på
ett lite mer traditionellt sätt med att kaffe hälls upp i en kopp och
punchlinen For coffee lovers dyker
upp. Jag tyckte att denhär reklamen lyckades fånga ens uppmärksamhet rätt så bra
med en så överraskande början, man blir nyfiken på hur reklamen ska sluta och
slutscenen med kaffet som hälls upp lyckades i alla fall göra mig riktigt kaffesugen. Berättarrösten görs av den kände brittiske skådespelaren Bill Nighy. En reklam som man definitivt kommer ihåg.
När jag
skulle komma på exempel på två företag som gjort exceptionellt bra
marknadsföring så kom jag genast att tänka på Nike och Apple. Alla känner vi till Nike’s ”swoosh logo” och
taglinen ”Just Do It”. Nike är numera ett världsledande företag inom sportkläder
och skor samt ett av världens top brands. Det är också känt att företaget
använder sig av top idrottsmän i sina marknadsföringskampanjer. Apple har liksom Nike en av världens mest
kännspaka logon. Det innovativa teknologiföretaget har lyckats med att bygga
upp ett starkt brand med banbrytande produkter, ”Think different” är inte bara en
tagline utan även ett av företagens motton. Denhär artikeln håller med mig.
Hittade två
intressanta bloggar som handlar om marknadskommunikation.
Den första heter Walter's Blog och drivs av
Walter Naeslund, grundaren och vd:n för den svenska reklambyrån Honesty. Till
Honestys kunder hör bl a H&M, Fisherman’s Friend och Scandic Hotels. Bloggen
handlar om vardagen på reklambyrån samt det som sker bakom kulisserna på
kontoret i Stockholm. Naeslund skriver
också mycket om kommunikation och teknologi på sin blogg.
Den andrabloggen heter Design Strategen och skrivs av designstrategen Martin Karlsson som bloggar om design, varumärkes-
och designstrategi samt sociala medier. En blogg där design management möter
marknadskommunikation.
// Sofia
Roligt med hur Nikes "Just do it" tagline gått snett på sistone är att deras kända idrottsfrontfigurer tagit den för allvarligt.
SvaraRaderaTiger Woods -> sexskandal
Lance Armstrong -> dopingskandal
Oscar Pistorius -> mordskandal
Kanske taglinen och händelserna inte har något gemensamt men en alternativ syn på saken i varje fall.
// Otto