torsdag 28 mars 2013

Open Space

I tisdags provade vi på en ny inlärningsmetod för oss alla, nämligen Open Space, som går ut på att man har olika ämnen och diskutera vid olika punkter och man får delta fritt i dessa punkter enligt eget tycke. Grundläggande principer för Open Space är att det som händer händer, det börjar då det börjar och det slutar då det slutar. Principen om två fötter innebär att man deltar endast i de punkter som man anser att man lär sig av och som man själv kan bidra till. Diskussionen vid punkterna var fri och ändrade i och med frågor som uppstod. Vi hade sex olika punkter att besöka och dessa punkter berörde följande: PR, Företagsbloggar, Intern kommunikation, Branding, Generation Z och Ny media. Punkterna hölls av experter inom varsitt ämne. Vi deltog inte som vår egen grupp, Limpporna, till detta forum utan blev indelade i nya grupper. Efter Open Space tillfället samlades Limpporna tillsammans för att gå igenom det vi lärt oss och således vidga varandras inlärning och få en ytterligare diskussion på gång. Dessutom skrev vi ner de viktigaste vi lärt oss om varje enskilda punkt i en mindmap. Vi var överens om att alla dessa teman hade också gemensamma aspekter som vi skrev ner i mitten av mindmapen.

Vår mindmap

Enligt mig var Open Space ett bra inlärningssätt. Det var nyttigt att vara i mindre grupper och få en interaktiv diskussion med var och en av experterna som vi besökte. För mig var de mest intressanta teman Ny media, Branding och Generation Z. Synd bara att jag inte hade tillräckligt med tid att få ut allt det jag ville ur den sista punkten, GenZ. Principen om att Open Space tar slut då det tar slut fungerade inte riktigt där. // Otto

Jag tyckte också som Otto att Open Space var ett riktigt intressant sätt att lära sig nya saker. Det var roligt att själv delta i diskussionen och få fråga saker, för oftast händer det inte på vanliga föreläsningar. Jag tyckte PR var den intressantaste punkten då Maria som var expert på ämnet verkade gilla sitt arbete och kunde berätta vad arbetet går ut på. Jag ska också, så som Maria i tiderna, åka till USA på hösten för att studera PR så jag fick verkligen mycket ut av denna punkt och är ännu mer ivrig på de kommande studierna. Företagsblogg punkten var också intressant för i dagens läge är bloggar ett viktigt marknadsföringsverktyg för att få kontakt och synlighet till kunderna/intresserade. Speciellt facinerad blev jag av mäklarbyrån Fantastic Franks blogg strategi som Sara berättade om. Alla de andra punkterna var också intressanta och nu förstår jag verkligen den interna kommunikationens värde och viktighet i ett företag. // Jasmine


Liksom Otto och Jasmine tyckte även jag att Open Space var intressant och lärorikt. Branding, ny media och företagsbloggar var punkter som speciellt intresserade mig. Vid punkten branding fick man reda på den egentliga skillnaden mellan varumärket, "det konkreta", och brandet, "det abstrakta". Det var intressant att få en inblick i de juridiska arrangemangen som ligger bakom ett företags varumärken och få lära sig vikten av att skydda sitt varumärke genom att registrera det. Punkten ny media informerade om förändringar som pågår inom media branschen och infotillfället avslutades med att vi fick se ett videoklipp som hette "Social Media Revolution", som fick en att verkligen förstå hur pass stor roll sociala medier spelar i dagens samhälle. Ämnet företagsbloggar var också intressant då man fick se olika typer av företagsbloggar och få reda på varför ett företag bestämmer sig för att starta en blogg. Skäl som nämndes var att öka företagets credibilitet, stärka brandet i fråga, ge företaget ökad synlighet, ge svar på tal samt använda det som ett marknadsföringsverktyg för sina produkter och tjänster. Open Space-tillfället var verkligen givande, det var roligt att få prata med olika "marknadsföringsexperter" och ta del av vad de hade att berätta. // Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar