måndag 25 mars 2013

Ottos första inlägg

Jag heter Otto och blev vald som Fru Limppa till denna grupp. Jag är 21 år gammal och hemma från Åbo. Jag studerar marknadsföring på Handelshögskolan vid Åbo Akademi. Jag är intresserad av internationell marknadsföring, B2B marknadsföring och branding. På fritiden idrottar jag och följer med idrott, speciellt kungssporten fotboll. Detta är mitt första blogginlägg någonsin och jag tycker det är rätt så spännande.



Senast fick vi som uppgift att söka fram 3 st reklamer som inspirerat oss eller annars bara blivit på minnet. Som första reklam har jag valt K-Rautas reklam som de visar i Sverige i och med att järnaffärskedjan utvidgat dit under de senaste åren. Reklamen är rolig och blir lätt på minnet i och med att finska skådespelaren Raimo Mäkinen spelar en finsk man som berättar om K-Rauta för den svenska publiken. Mäkinen är förresten otroligt bra skådespelare.


Som andra reklam har jag valt Nokian Tyres reklam för vintern 2012. Reklamen är simpel och berättar om hur man kört nytt världsrekord på is. I reklamen kommer även Nokians marknadsföringsslogan "Trust the natives" fram. Reklamen litar på det faktum att dessa nya vinterdäck är resultatet av lång erfarenhet inom branschen och att Nokian var det första företaget som lanserade  vinterdäck. Reklamens målgrupp är antagligen män som söker bra och snabba däck även till vintern. Reklamen gör samtidigt reklam för Nokian som företag och för själva produkten Hakkapeliitta.

Som tredje reklam har jag även valt en Nokian Tyres reklam.  Denna reklamsnutt är mer rolig än den tidigare men använder dels samma strategi, dvs. Trust the natives sloganen. Detta slagkraftiga uttryck tycker jag att är mycket bra marknadsföring för ett finskt företag som vill etablera sig på internationella marknader. Den tredje reklamen fick jag inte uppladdat hit men ni hittar den här.

Dessa reklamer har som gemensamt att visats utomlands och de för fram det hårda klimatet och karga naturen vi har i Finland. De leker med stereotypier angående finska förhållanden samtidigt som de för fram att de stolt representerar Finland. Jag tycker det är intressant hur finska företag som marknadsför sig utomlands skapar bilden av att vi vet hur man överlever i norden och vi vill dela med oss av den kunskapen, vilket är del av budskapet i dessa reklamer.

Nokian Tyres har gjort massvis med liknande reklamer och de är alla småroliga och bra enligt mig. På YouTube hittar man många av dessa reklamer från den ryska marknaden vilket visar att Nokian starkt marknadför sig där vilket antagligen är en mycket bra strategi med tanke på marknadens storlek och behovet av just vinterdäck i Ryssland.

Ett annat företag vars marknadsföringskampanjer rätt så intressant och värt att presentera är Rovio. Tänk på hur företaget i sig inte gör mycket marknadsföring utan låter andra företag göra det för dem. De tillåter andra företag att använda deras kärnprodukt Angry Birds och på så sätt för Rovio en hel del synlighet. Win-win situation för båda. T.ex. gör Fazer Angry Birds godisar och Olvi gör Angry Birds limonad.

Dessutom vill jag ge två tips om bra marknadsföringsbloggar att följa med: The Brand-Man från Sverige och Sponsringsbloggen även den från Sverige. Den första berör varumärken och branding. Den andra talar om sponsring och om hur företag sponsrar event och idrott på olika sätt och få bättre brand image via det. Den andra är för mig intressant i och med att jag är intresserad av sport och av hur stora brand och businessar t.ex. stora fotbollslag är.



Det var allt från mig idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar