På den här bloggen kommer ni att få följa Grupp Limppornas framsteg under kursen marknadskommunikation: branding och reklam vid Handelshögskolan vid Åbo Akademi. Under kursens gång kommer vi att göra ett projekt för ett än så länge obestämt företag.
Under vår första föreläsning idag fick vi en allmän introduktion till kursen och sedan blev vi indelade i grupper som vi kommer arbeta med under kursens gång. Med denna nya grupp satt vi och diskuterade målsättningar med kursen, vad vi är intresserade av och lite om vad för slags företag vi skulle vara intresserade av att arbeta för under projektet. Våra intresseområden var allt från branding till PR till turism till sociala media.
Till näst provade vi på någonting som var nytt för oss alla i gruppen; nämligen mindwriting. Vi fick ungefär frågan "Vad är bra reklam med "stopping power"?" och så skulle vi börja skriva på ett papper i några minuter och sedan skicka runt pappret till nästa person i gruppen och så fortsatte man på pappret man fick osv. tills varvet var slut. Som slutsats konstaterade vi att vi tänkt i ganska samma banor; nämligen att reklam som väcker tankar, känslor och stimulerar våra sinnen är bra och sådana som vågar provocera eller vara annorlunda. Också humor i reklamen tyckte vi var bra och sådana reklamer som för med sig "punchlines" som börjar användas i vardagstal t.ex. som "Elämä on". Vi avslutade föreläsningen med att fixa denna blogg, vår Twitter account och en Facebook grupp där vi håller kontakten till varandra.
Välkomna!
Mindwriting

Familjen Limppa. Vi blev ihopsatta med hjälp av dessa kort på föreläsningen, därav namnet "Limpporna"!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar