tisdag 2 april 2013

Marknadsföring och kommunikation i sociala medier - Givande dialoger, starkare varumärke, ökad försäljning

Jag valde att läsa boken Marknadsföring och kommunikation i sociala medier - Givande dialoger, starkare varumärke, ökad försäljning av Lena Carlsson som första bok i temat marknadskommunikation. Sociala medier spelar en allt större roll när det kommer till marknadsföring och kommunikation, och denhär boken ger en bra insikt hur medielandskapet håller på att förändras i dagens läge samt hur företag och organisationer kan dra nytta av sociala medier i sin marknadsföring.


Boken börjar med att definiera sociala medier som ”webbrelaterade tjänster där man kan konversera, ta del av och utbyta information, knyta kontakter och så vidare”, och fortsätter sedan med att lista de mest förekommande sociala medierna samt olika typer av användare av sociala medier.

Det blev sedan dags att jämföra traditionell marknadsföring med de nya reglerna för marknadsföring. Pushmarknadsföring, dvs traditionell marknadsföring och kommunikation avsändaren styr, formulerar och sänder ut ett buskap som mottagaren tar emot, vare sig denne vill det eller ej. Pullmarknadsföring igen är det nya sättet att marknadsföra och kommunicera. Här är avsändarens uppgift att göra sitt budskap tillgängligt och intressant för de som vill ta del av informationen, mottagaren har alltså möjlighet att bestämma om, när och hur budskapet tas emot. Boken illustrerar detta bra genom en tårtliknelse:

Pushmarknadsföring: en tårta kastas på mottagaren som har liten eller ingen chans att vika undan.
Pullmarknadsföring: en tårta som finns tillgänglig, om och när mottagaren vill ha den.


Nya regler för marknadsföring var bl a att marknadsföring är mer än bara reklam och annonsering, med hjälp av sociala medier kan företag kommunicera direkt med kunderna på ett önskvärt sätt. Det handlar inte längre om att avbryta folk, utan att istället leverera anpassat innehåll i just det ögonblick publiken vill ha det. Det poängterades att reklamtrötthet och informationsöverflöd bland folk ökar, vilket kräver nya sätt att kommunicera och förändringar för marknadsföring. ”Morgondagens varumärke byggs inte med gårdagens metoder”, var en mening som jag tyckte lyckades sammanfatta det hela bra.



Vidare fick man reda på vilka fördelar ett företag kan få av att använda sig av sociala medier. Givande relationer med kunder i och med en mer direkt kontakt med omvärlden, ökad synlighet, bättre omvärldsbevakning, möjlighet att snabbt besvara såväl positiv som negativ kritik, smidigare rekrytering, bättre intern kommunikation, varumärkesbyggande och positionering, var de huvudsakliga fördelarna som nämndes.

Företagsbloggar ges som exempel på ett bra marknadsföringsverktyg inom sociala medier och vidare tipsas det om vad en företagsblogg kan innehålla, såsom produktnyheter, vardagsbetraktelser, support, tips och råd, bruksanvisningar, inspiration samt nya kunskaper. Boken nämner klädbutiken Mandels blogg som ett exempel på en framgångsrik företagsblogg.  Mandel är en liten klädbutik i Göteborg som även har en bloggbutik, där produkterna presenteras i inlägg samtidigt som man har möjlighet att ställa frågor och kommentera varje inlägg. Dessutom har butikens ägare Eva Bodestig en egen blogg parallellt med bloggbutiken där hon berättar om arbetet i butiken, vilka plagg som är på kommande samt frågar läsarna om tips och önskemål. Butiken ser ett tydligt samband mellan bloggen, webbshopen och den stadigt ökande försäljningen. Ett annat exempel på en fin företagsblogg hittar ni här.

Det var också intressant att få reda på hur man mäter effekten av till exempel en företagsblogg. Man kan mäta i hårda fakta som antal läsare, ökad försäljning och mer synlighet, men effekten kan även mätas i mjukare och mer kvalitativa värden som ökat förtroende och positivare image.



Boken var intressant och lättläst med fina illustrationer. Jag uppskattade att det fanns konkreta exempel på hur olika företag använt sig av sociala medier i sin marknadsföring och vilka resultat det gett.
Jag lärde mig mycket om skillnaden mellan ”traditionell” och ”modern” marknadsföring samt hur pass mer framgångsrik den så kallade pullmarknadsföringen är jämfört med pushmarknadsföringen i dagens läge. Fastän jag såklart redan var bekant med så gott som alla sociala medier från tidigare så lyckades boken ändå presentera vissa medier som jag inte hört talats om tidigare, såsom SlideShare, ”ett YouTube för powerpoint presentationer”. Jag fick alltså en större insikt i hur pass många olika sociala medier som vi har idag. Vidare har jag fått en bra insikt i hur man driver en företagsblogg samt vilka resultat en sådan blogg kan ge bara man har en klar strategi och orkar satsa tid och engagemang.

Kunskap om hur man använder sociala medier i ett företags marknadsföring är något som jag definitivt kommer att ha nytta av i mitt framtida arbetsliv, eftersom så gott som alla företag nuförtiden finns representerade i sociala medier och därför behöver anställda som kan använda sig av dessa .

// Sofia

Bilder: 1,2 och 3.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du gillade boken! Jag hoppas att du får användning av dina kunskaper framöver :)

    SvaraRadera