tisdag 23 april 2013

Designstrategen tipsar


Klickade just in mig på designstrategens blogg där jag hittade två speciellt intressanta inlägg som jag tänkte berätta närmare om.

Det första inlägget har rubriken ”Treframgångsfaktorer för företag idag och imorgon”. Designstrategen tror att oavsett företag och bransch så finns det tre avgörande framgångsfaktorer: varumärket, personalen och produkten.  Gällande varumärke är det viktigt att det är trovärdigt för att det ska nå ut till kunderna. När det gäller personalen är det viktigt att de tror på företaget och dess varumärke och värden. Att upprätthålla en positiv attityd bland medarbetarna och en trevlig och trivsam arbetsmiljö är något som alla i längden kommer att vinna på. Angående den tredje faktorn, dvs. produkten, så anser designstrategen att man ska se produkten som ett förkroppsligande av varumärket, produkten och varumärket är med andra ord inte att skilja på, eftersom produktstrategierna blir mer självklara med ett väl definierat varumärke.

Håller definitivt med om att produkten och varumärket går hand i hand, och det är något som vi kunde tänka på gällande vårt projekt. I nuläget så marknadsförs det väldigt dåligt vilka produktmärken som företaget säljer, så på vår facebooksida kunde man kort presentera vilka varumärken som erbjuds.

I inlägget ”Att inte konkurrera på fler faktorer änprodukt och pris” tipsas småaktörer om hur det lönar sig att konkurrera mot större företag som ofta har möjlighet till större konkurrens gällande prissättning. Ett tips som ges här är att vara den enda återförsäljaren som har rätt att sälja en viss produkt eller från leverantörens sida kräva att varan kostar lika mycket överallt. Service, kundbemötande, lokaler och affärslägen är andra faktorer som småaktörer kan satsa på.

Fina tips som säkerligen vår inredningsbutik som småaktör skulle ha nytta av att lyssna till.

// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar