Emotionsladdad
marknadsföring är laddad med innehåll med syftet att försätta oss i ett positivt
emotionellt tillstånd genom att till exempel inkludera vackra och glada
människor, sex, humor eller överraskande inslag.
Emotionell
marknadsföring har alltså potential att väcka positiva emotioner hos
mottagaren, vilket i sin tur kan leda till att en mängd andra faktorer påverkas
såsom mottagarens uppmärksamhet, igenkänning, hågkomst, syn på produkten,
annons- och varumärkesattityd samt köpintention.
Det kan
vara svårt att filtrera bort emotionell marknadsföring om vi inte inser att vi
blir påverkade, därför är det inte så konstigt att emotionsladdat innehåll kan
vara effektivare än ett innehåll baserat på logiska resonemang och objektiva
fakta.
Dock är det
inte helt självklart att ett visst marknadsföringsinslag verkligen leder till
en viss emotion hos kunden, ibland kan det t.o.m. hända att något går fel och
att marknadsföringen råkar skapa negativa emotioner istället för positiva
sådana.
Det var
intressant att få reda på hur emotioner kan påverka vår energinivå, antingen
genom en ökning eller minskning. Speciellt emotioner som ökar energinivån
intresserar marknadsförare, eftersom en hög energinivå antas bidra till ökad
uppmärksamhet och motivation att behandla information. Exempel på positiva
emotioner som leder till en ökning i energinivån är glädje, överraskning och
attraktion, medan andra positiva emotioner såsom nöjdhet, avslappning och lugn
igen leder till en minskning av ens energinivå. Boken fortsätter sedan med att
behandla de förstnämnda emotionerna i följande kapitel; Den attraherade kunden, den
upphetsade kunden, den glada kunden
och den överraskade kunden.
![]() |
En bild av ett leende ansikte kan producera glädje hos betraktaren - i alla fall i viss utsträckning |
Det är dock
inte endast reklamannonser som kan sätta igång lämpliga emotioner hos kunden,
utan även en butiksmiljö, bakgrundsbilder samt en försäljares uppträdande kan lyckas
med detta, vilket är en insikt som jag tycker kunde komma till nytta i vårt
projekt.
En
attraktiv butiksmiljö och butiksskyltning skulle sannerligen lyckas skapa
positiva emotioner hos kunder, och därmed kunna påverka kundens attityder positivt
mot inredningsbutiken i fråga och därmed i sin tur påverka köpintentionen. I
gruppen har vi sedan tidigare konstaterat att inredningsbutiken saknar attraktiva
inredningsbilder. Ett av målen med facebooksidan som vi ska skapa åt företaget
är just att attraktiva inredningsbilder skulle kunna publiceras där. Bok nr 1
som jag läste tidigare under kursen, Marknadsföring
och kommunikation i sociala medier - Givande dialoger, starkare varumärke, ökad
försäljning, kommer även väl till pass här när vi ska dra nytta av sociala
medier som marknadsföringskanaler i vårt projekt.
En attraktiv butiksmiljö är A och O inom inredningsbranschen |
![]() |
Lekrum; före och efter omvandlingen |
![]() |
Användning av modeller i inredningsreklam - bättre resultat? |
En väldigt
intressant bok som verkligen öppnade mina ögon för hur mycket tankeverksamhet
och psykologi som ligger bakom olika reklamer.
// Sofia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar