tisdag 23 april 2013

Emotionsladdad marknadsföring

Som bok nr två valde jag att läsa Emotionsladdad marknadsföring. Boken vill visa hur emotionsladdad marknadsföring fungerar och vilka effekter den har på mottagaren.


Emotionsladdad marknadsföring är laddad med innehåll med syftet att försätta oss i ett positivt emotionellt tillstånd genom att till exempel inkludera vackra och glada människor, sex, humor eller överraskande inslag.
Emotionell marknadsföring har alltså potential att väcka positiva emotioner hos mottagaren, vilket i sin tur kan leda till att en mängd andra faktorer påverkas såsom mottagarens uppmärksamhet, igenkänning, hågkomst, syn på produkten, annons- och varumärkesattityd samt köpintention.

Det kan vara svårt att filtrera bort emotionell marknadsföring om vi inte inser att vi blir påverkade, därför är det inte så konstigt att emotionsladdat innehåll kan vara effektivare än ett innehåll baserat på logiska resonemang och objektiva fakta.

Dock är det inte helt självklart att ett visst marknadsföringsinslag verkligen leder till en viss emotion hos kunden, ibland kan det t.o.m. hända att något går fel och att marknadsföringen råkar skapa negativa emotioner istället för positiva sådana.

Det var intressant att få reda på hur emotioner kan påverka vår energinivå, antingen genom en ökning eller minskning. Speciellt emotioner som ökar energinivån intresserar marknadsförare, eftersom en hög energinivå antas bidra till ökad uppmärksamhet och motivation att behandla information. Exempel på positiva emotioner som leder till en ökning i energinivån är glädje, överraskning och attraktion, medan andra positiva emotioner såsom nöjdhet, avslappning och lugn igen leder till en minskning av ens energinivå. Boken fortsätter sedan med att behandla de förstnämnda emotionerna i följande kapitel; Den attraherade kunden, den upphetsade kunden, den glada kunden och den överraskade kunden.

En bild av ett leende ansikte kan producera glädje hos betraktaren
 - i alla fall i viss utsträckning

Det är dock inte endast reklamannonser som kan sätta igång lämpliga emotioner hos kunden, utan även en butiksmiljö, bakgrundsbilder samt en försäljares uppträdande kan lyckas med detta, vilket är en insikt som jag tycker kunde komma till nytta i vårt projekt.

Ett sympatiskt uppträdande hos försäljaren, dvs om t e x försäljaren ler och verkar glad,
har visat sig producera nöjda kunder. Att ge bra kundbetjäning är absolut något som vilken butik
 som helst kommer att vinna på.

En attraktiv butiksmiljö och butiksskyltning skulle sannerligen lyckas skapa positiva emotioner hos kunder, och därmed kunna påverka kundens attityder positivt mot inredningsbutiken i fråga och därmed i sin tur påverka köpintentionen. I gruppen har vi sedan tidigare konstaterat att inredningsbutiken saknar attraktiva inredningsbilder. Ett av målen med facebooksidan som vi ska skapa åt företaget är just att attraktiva inredningsbilder skulle kunna publiceras där. Bok nr 1 som jag läste tidigare under kursen, Marknadsföring och kommunikation i sociala medier - Givande dialoger, starkare varumärke, ökad försäljning, kommer även väl till pass här när vi ska dra nytta av sociala medier som marknadsföringskanaler i vårt projekt.

En attraktiv butiksmiljö är A och O inom inredningsbranschen

Lekrum; före och efter omvandlingen
Användning av modeller i inredningsreklam - bättre resultat?

En väldigt intressant bok som verkligen öppnade mina ögon för hur mycket tankeverksamhet och psykologi som ligger bakom olika reklamer.

// Sofia

Bilder: 1, 2, 3, 4, 5 & 6.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar