onsdag 24 april 2013

Radikala bränd

Tuotekuva
Hej! Första inlägget på länge av mig. Var på en närmare två veckors resa till Kanada tidigare och har således inte haft tid med bloggen. I detta inlägg ska jag berätta om boken Radikaali Brändi av Nando Malmelin och Jukka Hakala. Boken är skriven på finska av finländare vilket var en av orsakerna att jag valde den. Man läser ofta på engelska om bränd och skrivet av någon utländsk expert men att vi har såhär kompetent inhemsk produktion överraskade mig.


Boken vill förnya hela brändtänkandet. Brändet skall styra hel organisationen istället för att att organisationen skall styra brändet. Författarna har skrivit mycket bra teori som belysts med exempel och sedan berättar de stegvis hur en organisation skall gå till väga för att nå detta radikala brändtänkande. De poängterar speciellt kommunikationens vikt. Att kommunikation idag ses som ett verktyg eller att det sköta av en jämställd enhet inom organisationen är fel. Kommunikation skall finnas på alla nivåer och täcka hela organisationen och brändet ska tas i akt i all kommunikation, både intern och extern. I dagens sociala, uppkopplade och medieberoende värld sker en hel del av kommunikation som berör organisationen helt och hållet utanför organisationen, detta är en risk som måste tas och sväljas. Alla kan man inte göra glada och således skall man låta sitt starka bränd styra mot målgruppen förbi kritikerna. Dessutom är varor, tjänster och produkter är ytterst liknande som konkurrenternas och en hel del är immateriella och således ojämförbara måste brändtänkandet styra organisationens verksamhet för att den skall har konkurrenskraft.

Ett av exemplen som blev bäst i minnet var case Voss of Norway. Norska flaskvattensproducenter som slagit sig igenom med buller och bång främst i Nordamerika men även övriga världen. Voss producerar lyxvatten på designerflaska som säljs för över 10e litern. Vatten = ytterst ojämförbart mot konkurrentprodukter, eftersom dricksvatten är dricksvatten. Därför var det endast brändet de skapade som avgör att Voss of Norway lyckas sälja vatten för detta pris. Lyxbrändet skapas av bl.a. just det skyhöga priset, exklusiviteten, och svårtillgängligheten. Exempel på hur företaget lät brändet styra det var att de har nekat till flera miljonkontrakt med lägre exklusiva men större återförsäljare. På detta sätt nekade de större kundkrets och större försäljning för att hålla brändet Voss lika exklusivt som tidigare och för att hålla det mervärde som brändet egentligen gav. Aningen komiskt påpekar författarna att valet av att basera brändet på fint norskt grundvatten var antagligen ett bättre val än att lansera Voss of Mexico eller Voss of Morocco. Detta var endast ett av de flera ytterst beskrivande exempel som författarna belyser sina egna teorier med.

Boken var mycket lättläst och för dem som säker en bok om bränding på det andra inhemska rekommenderar jag Radikaali Brändi av Nando Malmelin och Jukka Hakala (Talentum, 2011)



// Otto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar