I tisdags var jag
(Sofia) och Otto på plats för att brainstorma lite hur vi skulle gå till väga
med vårt projekt för inredningsbutiken Turun Kalustepiste Oy. Vi skulle
definiera vad vårt företag har för interna respektive externa problem och sedan
fundera på hur man skulle kunna gå tillväga för att förbättra deras synlighet.
Detta gjordes genom att rita upp ett träd, vid rötterna skulle de interna
problemen (knappa resurser, ingen klar linje med en tydlig målgrupp mm) sättas
medan grenarna utgjorde de externa problemen (dåligt läge, ingen användning alls
av sociala medier, brist på visuell marknadsföring mm). Stammen skulle
innehålla vårt huvudsakliga mål.
Vi kom fram till att
vårt mål med projektet är att öka företagets synlighet genom att förbättra och
ta i bruk fler marknadsföringskanaler. Det som vi vet helt säkert är att vi ska
utveckla en facebook-sida åt dem där nyheter och inspirerande inredningsbilder
ska publiceras, dessutom ska det klart och tydligt komma fram där vad det är
för typ av produkter och tjänster som företaget har att erbjuda.
Vi skulle sedan
betrakta vårt företag och projekt ur olika synvinklar genom att göra en poster med
rubrikerna Vad vill konsumenten?,
Budskap, Kanal, Vad skulle konkurrenten göra? och Vilda idéer. Det som var roligaste enligt mig här var att kasta
fram vilda idéer. Några av våra vilda
idéer var att vi skulle försöka få igång en företagsblogg och starta ett
samarbete med studerande vid Novia inom inredning och fotografering för att få
ordning på butikens skyltfönster och webbsidans produktbilder. Fina idéer, men hur de funkar i praktiken är förstås en annan sak.
Nästa vecka har vi
planerat att besöka inredningsbutiken för att diskutera projektet mer ingående.
Ska bli kul att se vad vi kommer fram till då.
Stay tuned!
// Sofia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar