fredag 19 april 2013

Workshop 16.4


I tisdags var jag (Sofia) och Otto på plats för att brainstorma lite hur vi skulle gå till väga med vårt projekt för inredningsbutiken Turun Kalustepiste Oy. Vi skulle definiera vad vårt företag har för interna respektive externa problem och sedan fundera på hur man skulle kunna gå tillväga för att förbättra deras synlighet. Detta gjordes genom att rita upp ett träd, vid rötterna skulle de interna problemen (knappa resurser, ingen klar linje med en tydlig målgrupp mm) sättas medan grenarna utgjorde de externa problemen (dåligt läge, ingen användning alls av sociala medier, brist på visuell marknadsföring mm). Stammen skulle innehålla vårt huvudsakliga mål.


Vi kom fram till att vårt mål med projektet är att öka företagets synlighet genom att förbättra och ta i bruk fler marknadsföringskanaler. Det som vi vet helt säkert är att vi ska utveckla en facebook-sida åt dem där nyheter och inspirerande inredningsbilder ska publiceras, dessutom ska det klart och tydligt komma fram där vad det är för typ av produkter och tjänster som företaget har att erbjuda.


Vi skulle sedan betrakta vårt företag och projekt ur olika synvinklar genom att göra en poster med rubrikerna Vad vill konsumenten?, Budskap, Kanal, Vad skulle konkurrenten göra? och Vilda idéer. Det som var roligaste enligt mig här var att kasta fram vilda idéer. Några av våra vilda idéer var att vi skulle försöka få igång en företagsblogg och starta ett samarbete med studerande vid Novia inom inredning och fotografering för att få ordning på butikens skyltfönster och webbsidans produktbilder. Fina idéer, men hur de funkar i praktiken är förstås en annan sak.

Nästa vecka har vi planerat att besöka inredningsbutiken för att diskutera projektet mer ingående. Ska bli kul att se vad vi kommer fram till då.

Stay tuned!

// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar