tisdag 23 april 2013

The Open Brand

Jag läste boken The Open Brand skriven av Kelly Mooney och Nita Rollins. Den handlar om hur branden i dagens läge långt kontrolleras av sociala medier, trender och digitala lösningar, jämfört med de traditionella marknadsförings taktiker som använts tidigare. Detta har gjort så att uppbyggandet av ett brand måste gå över gränserna, tänka utanför boxen och engagera sina kunder och potentiella kunder mera än tidigare. Konsumenter är i dagens läge mera involverade i brandets budskap och har makten att i.o.m. den digitaliserade världen bestämma om ett brand är hot or not.


Företag lägger mera vikt på konsument upplevelser och planerar kampanjer mera noggrannt för att få så mycket uppmärksamhet och positiv feedback som möjligt. Boken tar upp skillnaderna mellan ett "stängt" (closed) brand och ett öppet (open) brand var bl.a. ett closed brand riktar sig till enskilda konsumenter och för en monolog medan ett open brand vill engagera en community av konsumenter och föra en dialog med dem. Ett öppet brand handlar också om att engagera konsumenter och få dem medi skapelsen av ett brand där closed brands låter marknadsförarna sköta det.


Boken beskriver också vikten av att företag ska vara O.P.E.N i dagens läge, vilket inte betyder att vara öppen (OPEN) i den traditionella meningen, utan att vara open and never closed. O:et står för On-demand vilket betyder att ett företag måste vara accessibelt 24 timmar om dygnet då konsumenter kan välja mellan att vara on- eller offline, de vill ofta ha saker nu, få tag på dem i vilken situation som helst och snabbt. P:et står för Personal. Detta betyder att då internet långt "härskas" av konsumenter måste företag skapa mer personliga förhållanden med sina kunder, skapa dialog och föra brandet närmare människornas behov, önskan och förväntningar i realtid. E:et står för Engaging vilket är enligt mig en av dagens viktigaste ord inom marknadsföring. Istället för att pusha ut massmarknadsförings meddelanden är företag tvungna att komma på material som är engagerande, intressant och relevant så att människor vill dela med sig av informationen och diskutera den. Interaktivitet är ett nyckelord som ska röra konsumenters emotionella förhållande med brandet. Och sist står N:et för Networked. Detta betyder att brandet måste nätverka online för att få ut så mycket Word of Mouth-marknadsföring som möjligt och bli synliga för en större grupp konsumenter.

Boken spinner vidare på dessa begrepp och annat intressant, men denna text skulle bli för lång om jag skrev precis ALLT intressant hit! Kan rekommendera boken då den är lättläst och lätt att förstå.

Jag tror vi definitivt kan ha dessa nyckeord i våra tankar då vi planerar vårt projekt vidare och börjar implementera det vi planerat i praktiken. Vi måste försöka komma på ett bra sätt att marknadsföra Kalustepistes brand samtidigt som skapa någon slags image av dem online.

// Jasmine


Pictures from here, here and here.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar