Idag vet
jag betydligt mer om marknadskommunikation än vad jag gjorde vid kursens början
tack vare workshopparna som vi haft, Open Source-tillfället och boken Marknadsföring och kommunikation i sociala
medier - Givande dialoger, starkare varumärke, ökad försäljning som jag
läst.
Vid Open
Source-tillfället fick jag reda på mycket om ny media, PR, branding,
företagsbloggar, intern kommunikation och generation Z, samt hur dessa hänger
ihop. När jag sedan läste min bok så byggde jag på kunskapen som jag fått under
open source-tillfället med ny intressant fakta. Min bok fokuserade som sagt
mycket på marknadskommunikation i sociala medier, jag lärde mig alltså mycket
om hur företag och organisationer kan använda sig av sociala medier i sin
marknadsföring samt hur medielandskapet i det stora hela håller på att förändras,
samt hur de nya marknadsföringsreglerna ser ut. Fick också reda på hur pass
stor roll en företagsblogg kan spela.
Under den
senaste workshopen slog vi oss ihop med andra grupper för att diskutera de böcker
som vi läst, jag lärde mig då av andra grupper hur stor betydelse ett
företags rykte egentligen spelar samt hur marknadskommunikation varierar från
land till land, det är alltså viktigt för företag att ta kulturella olikheter i
beaktande när de utformar sin marknadsföring för att undvika onödiga
missförstånd.
Timo
Ketonens gästföreläsning idag bidrog också med ny information om ny media samt
hur medielandskapet håller på att förändras.
Hittills
har alltså kursen varit väldigt lärorik och intressant och jag ser framemot att få lära mig
mer om branding och reklam som nästa bok kommer att behandla.
// Sofia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar