måndag 8 april 2013

Vad jag vet om marknadskommunikation som jag inte visste 19.3

Idag vet jag betydligt mer om marknadskommunikation än vad jag gjorde vid kursens början tack vare workshopparna som vi haft, Open Source-tillfället och boken Marknadsföring och kommunikation i sociala medier - Givande dialoger, starkare varumärke, ökad försäljning som jag läst.

Vid Open Source-tillfället fick jag reda på mycket om ny media, PR, branding, företagsbloggar, intern kommunikation och generation Z, samt hur dessa hänger ihop. När jag sedan läste min bok så byggde jag på kunskapen som jag fått under open source-tillfället med ny intressant fakta. Min bok fokuserade som sagt mycket på marknadskommunikation i sociala medier, jag lärde mig alltså mycket om hur företag och organisationer kan använda sig av sociala medier i sin marknadsföring samt hur medielandskapet i det stora hela håller på att förändras, samt hur de nya marknadsföringsreglerna ser ut. Fick också reda på hur pass stor roll en företagsblogg kan spela.

Under den senaste workshopen slog vi oss ihop med andra grupper för att diskutera de böcker som vi läst, jag lärde mig då av andra grupper hur stor betydelse ett företags rykte egentligen spelar samt hur marknadskommunikation varierar från land till land, det är alltså viktigt för företag att ta kulturella olikheter i beaktande när de utformar sin marknadsföring för att undvika onödiga missförstånd.

Timo Ketonens gästföreläsning idag bidrog också med ny information om ny media samt hur medielandskapet håller på att förändras.

Hittills har alltså kursen varit väldigt lärorik och intressant och jag ser framemot att få lära mig mer om branding och reklam som nästa bok kommer att behandla.

// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar